Zadbaj o siebie podczas korzystania z elektroniki - higiena cyfrowa.

Plakat Dzień Bazpiecznego InternetuLudzki mózg "lubi" obrazy oraz nowości. Każdy z nas jest wyposażony w swego rodzaju "instynkt" poszukiwania informacji, za którym stoi związek chemiczny – dopamina, dzięki któremu odczuwamy przyjemność, satysfakcję, euforię oraz motywację do działania. Dlatego tak łatwo stracić poczucie czasu, przeglądając strony internetowe lub przechodząc kolejne poziomy gry. Dzieje się tak, ponieważ odczuwamy wtedy przyjemność. Internet daje możliwość nawiązywania i podtrzymywania relacji z ludźmi - to kolejna sytuacja, w której dopamina "zalewa" nam organizm. Niestety, związek ten odpowiada też za uzależnienia. Warto wiedzieć, że większość stron, portali, komunikatorów i gier ma za zadanie przyciagać nas do korzystania z Internetu. Aby sprawdzić, na czym to polega, można obejrzeć film pt.: “Social dilemma”.

Zapewne nie wszyscy jesteśmy uzależnieni od Internetu i elektroniki, ale wszyscy możemy odczuwać negatywne skutki jego nadużywania (zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli), szczególnie podczas nauki/pracy zdalnej. W czasie pandemii wiele osób korzysta z komputera czy smartfonu znacznie częściej niż wcześniej. Wpływają na to m.in.:

  • nauka zdalna;
  • ograniczenie bezpośrednich kontaktów towarzyskich;
  • ograniczenie innych aktywności, takich jak treningi sportowe, wyjścia do kina czy zajęcia pozalekcyjne.

Każdy z nas może odczuwać tzw. „zmęczenie cyfrowe”, które objawia się:

  • pogorszeniem koncentracji i funkcji odpowiadających m.in. za uczenie się;
  • trudnościami z kontrolowaniem emocji;
  • zmęczeniem, rozdrażnieniem i przygnębieniem;
  • pogorszeniem relacji z innymi.

Dlatego każdy użytkownik Internetu powinien zadbać o higienę cyfrową, czyli takie korzystanie z elektroniki, które pozwala zachować zdrowie psychiczne i fizyczne oraz utrzymywać dobre relacje z ludźmi.
Oto kilka propozycji, jak zadbać o „higienę cyfrową”.

  • Kiedy uczestniczysz w lekcji on-line, wycisz telefon, zamknij okna z grami i mediami społecznościowymi. Na czas nauki, jeśli to możliwe, wyłącz powiadomienia w swoim telefonie.

Dzięki temu mniej będą Cię one rozpraszały. I - co najważniejsze - więcej zapamiętasz z lekcji.

  • Rozwijaj swoje zainteresowania, które możesz realizować poza Internetem. Czytaj, ruszaj się, idź na spacer, posłuchaj muzyki.
  • Zaplanuj w swoim tygodniu nauki/pracy czas bez elektroniki: kilka godzin lub jeden dzień. Dzięki temu zobaczysz, co daje nam czas spędzony po za siecią.
  • Postaraj się nie korzystać z telefonu i innych urządzeń ekranowych np. przez pierwsze pół godziny po wstaniu i co najmniej dwie godziny przed położeniem się spać.
  • Określ czas korzystania ze smartfonów, tabletów i komputerów w ciągu dnia.
  • Naucz się rozdzielać czas używania mediów do pracy, nauki od czasu na rozrywkę; odkładaj swój telefon podczas wykonywania innych czynności domowych.
  • Zadbaj o relacje z domownikami i znajomymi. Spędzajcie czas bez telefonu w ręce.

Uzależnienie od gier Uzależnienie od telefonu

Jeśli czujesz, że spędzasz zbyt dużo czasu w Internecie (poza nauką zdalną), warto o tej sytuacji porozmawiać z rodzicami, pedagogiem szkolnym lub wychowawcą. Możesz także skorzystać z telefonu zaufania dla młodzieży (czynny 24h, numer: 116 111) lub telefonu zaufania dla osób uzależnionych od korzystania z telefonu, laptopa lub tabletu (codziennie w godzinach 17:00 - 22:00, numer: 801 889 880).

Marta Bosy, pedagog szkolny

źródła:
saferinternet.pl
ug.edu.pl/
rodzice.fdds.pl
www.facebook.com Magda Licka, pedagog