W ostatnim czasie na spotkaniach Koła Młodego Konstruktora uczniowie klas piątych odkrywali możliwości Be Creo Kit. Zestawy te z mikrokontrolerem Arduino, czujnikami i akcesoriami służą do nauki podstaw programowania, mechatroniki i robotyki.
Uczniowie najpierw przygotowali zestawy do pracy, zainstalowali oprogramowanie oraz poznawali poszczególne moduły elektroniczne, urządzenia i czujniki. Później czekała ich już tylko świetna i kreatywna przygoda z zestawami - budowali układy, wykorzystując elementy programowania. Zadaniem ich było m.in. napisanie programu sterującego sygnalizatorem świetlnym dla kierowców i zbudowanie takiej sygnalizacji z wykorzystaniem klocków Lego. Testowali też, jak działa czujnik temperatury, badając aktualną temperaturę powietrza, a także sterowali oświetleniem, zapoznając się z czujnikiem światła.
Czwartoklasiści z kolei zaprzyjaźnili się z robotem Photon. Uczestnicy koła programowali za pomocą smartfonów. Poprzez zadania stawiane robotowi określali jego ruch, wydawanie dźwięku i zmianę koloru czułek. Dzięki specjalnie zaprojektowanej macie edukacyjnej uczniowie operowali robotem w różnych orientacjach przestrzennych. Było mnóstwo nauki, ale też zabawy i radości.
Magdalena Jąder - Cwojdzińska
Technologia 3D bez tajemnic
W lutym członkowie koła informatyczno-fotograficznego wkroczyli w świat modelowania 3D. Na początku zapoznali się z zasadami pracy w programie TINKERCAD, który służy do tworzenia projektów przestrzennych. Później z zapałem przystąpili do projektowania obiektów trójwymiarowych. Na początku powstały breloczki do kluczy, ale bardzo szybko okazało się, że tak proste modele nie spełniają oczekiwań niektórych uczniów. Ze szczególną precyzją zaczęli projektować różne pojazdy. Praca przy modelowaniu sprawiła uczestnikom koła ogromną przyjemność, rozwijała nieco inne spojrzenie na otaczającą rzeczywistość oraz pobudzała do zastanowienia się nad tym, jak dany przedmiot został zaprojektowany.
Wiele emocji wzbudziło również wykorzystanie na zajęciach drukarki 3D. Rozpoczęliśmy od czasochłonnej kalibracji drukarki, a następnie przygotowaliśmy wybrany model do druku. Uczniowie mogli zobaczyć, jak z niepozornego filamentu stopniowo powstaje zaplanowana konstrukcja.
Zajęcia z projektowania pozwoliły naszym uczniom poznać cały proces powstawania przedmiotu trójwymiarowego, począwszy od pomysłu, poprzez pracę w programie graficznym, a kończąc na wydruku na drukarce 3D.
Joanna Poprawiak